Vedtægter 

§1. Navn og hjemsted.

Foreningens navn er Grundejerforeningen "Ellekrogen", og dens hjemsted er formandens adresse.

 

§2. Formål

Foreningens formål er at varetage medlemmernes interesser som grundejere, herunder administrere vejens vedligeholdelse.

 

§3. Medlemmer

Som medlemmer er foreningen pligtig til at optage enhver, som er ejer af en parcel beliggende Ellekrogen 2 - 13 og 15 - 30 samt Kohavevej 44.

Enhver af disse parcelejere er ifølge deres adkomstdokumenter pligtig til at være medlem af foreningen, og kun ejere af de ovennævnte parceller kan være medlemmer af foreningen.

Når et medlem sælger sin parcel, indtræder den ny ejer af parcellen som medlem af foreningen, men det udtrædende medlem har intet krav på foreningen med tilbagebetaling af nogen del af det af ham erlagte kontingent eller nogen del af foreningens formue.

 

§4. Kontingent og vejbidrag.

Generalforsamlingen fastsætter kontingentets og vejbidragets størrelse. Kontingent og vejbidrag opkræves forud. Opkrævning udsendes umiddelbart efter vedtagelse på generalforsamlingen.

Såfremt kontingentet ikke er betalt senest 30. dage efter udsendelse af opkrævning bortfalder medlemmernes stemmeret, indtil restancen er betalt.

Eventuel restance kan inddrives ad retslig vej uden yderligere påkrav og uden udgift for foreningen.

Medlemmerne er pligtige til at anmelde bopælsforandring til kassereren inden 14 dage eller ejerskifte senest 14 dage efter overtagelsestidspunktet.

 

§5. Generalforsamling.

Generalforsamlingen er foreningens højeste myndighed.
Ordinær generalforsamling afholdes hvert år inden maj måneds udgang.

Sager, som af medlemmerne ønskes forelagt den ordinære generalforsamling må skriftligt motiverede være formanden i hænde inden 1. maj.

Spørgsmål om eventuel optagelse af lån, for hvilke foreningen hæfter, skal dog altid forelægges generalforsamlingen, jf. 11.

Ekstraordinær generalforsamling afholdes efter beslutning af bestyrelsen eller en generalforsamling eller efter begæring af mindst 1/3 af medlemmerne. Sådan begæring skal, for at være gyldig, indeholde angivelse af, hvad der ønskes behandlet på generalforsamlingen, og bestyrelsen skal inden 14 dage efter begæringens modtagelse indkalde generalforsamlingen med ikke over 3 ugers varsel.
Enhver generalforsamling indkaldes med mindst 14 dages varsel ved særlig meddelelse til medlemmerne. Indkaldelsen skal indeholde dagsordenen,og intet må vedtages på generalforsamlingen uden at være anført i indkaldelsen.

 

§6. Generalforsamlingens dagsorden.

På den ordinære generalforsamling behandles følgende sager:

1. Beretning om foreningens virksomhed i det forløbne år.
2. Fremlæggelse af sidste års regnskab.

3. Vedtagelse af kontingent og vejbidrag.

4. Behandling af indkomne forslag.
5. Valg af bestyrelsesmedlemmer. Samtlige medlemmer er pligtige at modtage valg.
6. Valg af revisorer.
7. Eventuelt.

 

§7. Generalforsamlingens ledelse.

Generalforsamlingen vælger en dirigent, der leder generalforsamlingen, afgør alle formelle spørgsmål og sørger for valg af referent. Referatet underskrives af referenten og dirigenten senest 14 dage efter afholdelsen af generalforsamlingen.

Afstemning foretages som regel ved håndsoprækning, medmindre dirigenten finder anledning til at kræve skriftlig afstemning eller sådan forlanges af bestyrelsen eller af halvdelen af de tilstedeværende medlemmer.

 

§8. Stemmeret og fuldmagt.

På generalforsamlingen har hvert medlem 1 stemme.

Medlemmer kan lade sig repræsentere på generalforsamlingen af et andet medlem ved skriftlig fuldmagt.

Intet medlem kan ved fuldmagt repræsentere mere end ét andet medlem.

 

§9. Generalforsamlingens afstemningsregler.

I denne paragraf defineres en stemme som enten en stemme afgivet ved personligt fremmøde, eller en stemme afgivet per fuldmagt.

På generalforsamlingen afgøres de forelagte sager ved simpel stemmeflerhed.
Til vedtagelse af vedtægtsændringer samt til opløsning af grundejerforeningen kræves dog, at mindst 2/3 af foreningens samlede stemmeantal er repræsenteret, og at ændringen vedtages med 2/3 af de tilstedeværende medlemmers stemmer.
Er det nævnte medlemstal ikke repræsenteret på den pågældende generalforsamling, og har forslaget ikke opnået 2/3 af de tilstedeværende medlemmers stemmer, er det bortfaldet. Har forslaget opnået tilslutning fra 2/3 af de fremmødte, indkalder bestyrelsen inden 14 dage ny ekstraordinær generalforsamling, på hvilken forslaget kan vedtages med 2/3 af de afgivne stemmer.

 

§10. Bestyrelsens sammensætning.

Foreningens bestyrelse består af 5 medlemmer, valgt blandt foreningens medlemmer.
Bestyrelsens medlemmer vælges for en periode på to år. Der vælges 2 respektive 3 medlemmer hvert andet år.

Afgående bestyrelsesmedlemmer kan genvælges.

Såfremt der mellem 2 ordinære generalforsamlinger afgår et eller flere medlemmer af bestyrelsen, har bestyrelsen ret til at konstituere nye medlemmer i stedet for de afgåede og med samme funktionstid som de afgåede bestyrelsesmedlemmer. De således konstituerede bestyrelsesmedlemmers mandat må forelægges den første ordinære generalforsamling til godkendelse.
Bestyrelsen konstituerer sig med en formand, en næstformand, en kasserer, samt en sekretær. Valgene gælder for et år regnet fra en ordinær generalforsamling til den næste generalforsamling. Bestyrelsen er ulønnet.

 

§11. Bestyrelsens ansvar.

Bestyrelsen forestår den daglige ledelse af foreningen og varetager dennes anliggender i overensstemmelse med vedtægterne.
Beslutning om foreningens optagelse af lån er dog kun gyldig såfremt beslutningen er godkendt af en ordinær eller ekstraordinær generalforsamling.

Foreningen tegnes af formanden eller næstformanden i forbindelse med et andet medlem af bestyrelsen.

Væsentlige beslutninger (herunder indgåelse af aftaler om økonomiske forpligtelser) skal dog altid forelægges en generalforsamling.

 

§12. Bestyrelsens beslutningsdygtighed.

Bestyrelsen fastsætter selv sin forretningsorden.

På bestyrelsesmøderne træffes beslutninger ved almindelig stemmeflerhed. For at beslutningerne skal have gyldighed, skal mindst 3 af bestyrelsens medlemmer være til stedet.

I tilfælde af stemmelighed har formanden – og i dennes fravær næstformanden - den afgørende stemme.

Der skal føres referat af bestyrelsesmøderne.

 

§13. Kasserer.

Kassereren fører foreningens regnskab, indkasserer indtægter og betaler de af bestyrelsen godkendte udgifter.

Foreningens midler anbringes på en til formålet oprettet konto i et pengeinstitut. En evt. kontant beholdning må ikke overstige kr 500.

Kassereren er ansvarlig for en medlemsliste.

Det er kassererens pligt på hver ordinær generalforsamling at forelægge revideret regnskab og statusoversigt til generalforsamlingens godkendelse.

 

§14. Revisorer.

På den ordinære generalforsamling vælges 2 revisorer, der ikke må være medlem af bestyrelsen. Revisorerne vælges for 2 år ad gangen, således at den ene skal afgå hvert år efter tur.

Kassereren skal lade revisorerne gennemgå regnskabet og kassebeholdning på forlangende. Konstateres der uregelmæssigheder, underrettes formanden og den øvrige bestyrelse. Kassereren er pligtig til at assistere revisionen.

 

§15. Regnskabsår.

Regnskabsåret går fra 1. april til 31. marts.

Inden hvert års 20. april afleveres årsregnskabet til foreningens revisorer. Revisorernes bemærkninger skal besvares inden 8 dage.

Derefter afleveres regnskabet til formanden for påtegning.

 

§16. Opløsning af foreningen.

Om reglerne for vedtagelse af opløsning henvises til § 9. Foreningens midler kan aldrig deles mellem medlemmerne, så længe foreningen består.

 

 

Vedtaget på foreningens ekstraordinære generalforsamling tirsdag d. 14. juni 2005